Oштро Перце




     Оштро Перце је програм образовног и такмичарског карактера реализован 2010/11. године у ОШ “Ратко Митровић” под називом Оштро перо. Ученици од петог до осмог разреда су током школске године читали, писали критичке приказе  и износили своје ставове о одабраним књигама.
       Школске 2011/12. године прераста у међушколско такмичење београдских основних школа.  Комбинацијом традиционалног и електронског учења  ученици су подстакнути да читају дела савремене дечје књижевности, размишљају и причају о прочитаним књигама, пишу критичке приказе и праве трејлере. Ученици су самостално и тимски тумачили књижевна дела,  неговали културу читања и схватили  улогу и значај књижевне критике.
       Оштро Перце ове године постаје национални пројекат Друштва школских библиотекра Србије. Осмишљен је програм за ученике свих разреда основне школе, као и за средњошколце.
       Идеја аутора пројекта, Анђелке Танчић и Слађане Галушка, била је да се рад школских библиотекара повеже са наставним планом и програмом више наставних предмета, пре свега Српског језика, али и Информатике и рачунарства, Ликовне културе и Грађанског васпитања.
        Од ове године укључени су и ученици ОШ "Свети Сава" из Крагујевца.




Програм



Друштво школских библиотекара Србије 

Анђелка Танчић
Слађана Галушка





Пројекат Оштро Перце 


Програм 

Оштро Перце има три целине/круга:

1. Читање
Овај део је намењен најширој популацији деце у школи и подразумева све
активности усмерене на побољшање културе читања и развијања вештина читања и
разумевања прочитаног. Ученици читају књижевне и некњижевне текстове, разговарају о њима са библиотекаром и наставницима. За читање се препоручује: лектира и заборављене књиге у школској библиотеци и нове књиге, тј. дела савремене продукције литературе за децу.

2. Писање
Други круг обухвата активности у вези са побољшањем писаног изражавања, а у
њему учествује мањи број ученика, посебно заинтересованих за писање који:
- пишу приказе одређених текстова и на тај начин препоручују омиљене књиге
вршњацима,
- пишу текст на задату тему (прича, бајка, драматизација, вест, интервју, извештај,
репортажа).

3. Медији 
Ова целина обухвата различите активности усмерене на развијање медијске,
информационе и информатичке писмености ученика и у реализацију активности, 
осим наставника разредне наставе и наставника српског језика, укључују се и 
наставници информатике и рачунарства и ликовне културе.
Ученици упознају медијски језик и елементе различитих медија (позориште, филм,
телевизија, интернет...), упоређују садржаје различитих медија (књига, представа, 
филм) и креирају медијску поруку одређеног садржаја за одређену публику 
(фотографија, постер/плакат, драмска сцена, сликовница, стрип, вест, интервју, извештај,  репортажа, мултимедија...)
Исход свих ових активности може бити израда школског часописа/брошуре од
најбољих дечјих радова насталих током пројекта.
За ученике средњих школа то може бити израда мултимедијалног приказа
књижевног или некњижевног текста.


Циљеви пројекта 
- промоција културе читања у школама и подстицање ученика на читање,
- увођење ученика у потпунију анализу фабуле, композиције, ликова, тематике,
мотива и песничких слика и упућивање ученика у тумачење идејног слоја текста,
- развијање вештина писања и креативног писања,
- оспособљавање ученика за писање приказа књига и филма,
- развијање медијске писмености, оспособљавање ученика за разумевање и
креирање медијске поруке,
- сарадња школских библиотекара, наставника разредне наставе и наставника
српског језика у реализацији дела наставног плана и програма за Српски језик,
- сарадња школских библиотекара и наставника информатике и рачунарства у
увођење ученика у електронско учење и развијање информатичке писмености 
ученика - упућивање ученика у коришћење електронског наставног материјала,
- сарадња школских библиотекара и наставника ликовне културе у изради
визуелних медијских порука: илустрација, постера и плаката,
- подстицање ученика на индивидуални рад и рад у групи,
- развијање такмичарског духа код ученика,
- промоција најбољих радова и најуспешнијих ученика у школи и локалнох
заједници,
- промоција школске библиотеке као важног места за учење и развијање
креативности ученика.


Такмичарски део пројекта 

Такмичарски део пројекта одвија се на два нивоа:
1. школски: библиотекар и наставници бирају најбоље радове за сваки разред,
2. национални: жири састављен од 3 библиотекара и 2 сарадника бира најбоље
радове за сваки разред.

У такмичарском делу пројекта оцењују се: 
За ученике од 1. до 4. разреда 
1. Избор најбоље измењене и преуређене бајке и илустрација (школски ниво за
први и други разред), избор најбоље бајке и приче и илустрација (школски ниво за трећи
и четврти разред),
2. Сликовница (национални ниво за први и други разред), стрип или сликовница
(национални ниво за трећи разред и четврти разред) или драматизација текста
(национални ниво за четврти разред).

За ученике од 5. до 8. разреда 
1. Избор најбољег приказа приче по разредима (школски ниво),
2. Избор најбољег компаративног приказа по разредима (школски и национални
ниво),
3. Избор најбоље новинарске форме по разредима (школски и национални ниво),
4. Плакат/постер и/или драматизација текста (национални ниво) и електронска
варијанта драматизованог текста (национални ниво)

За ученике (првог и другог разреда) средње школе 
1. Избор најбољег приказа (национални ниво)
2. Драматизација текста и електронска варијанта драматизованог текста или
виртуелни/мултимедијални приказ одређеног књижевног дела (национални ниво)

Активности (основне/препоручене)

Први и други разред 
Ученици:
- читају бајке, разговарају о њима са наставником и библиотекаром,
- креирају нову бајку изменом једног дела бајке Десанке Максимовић „Бајка о
лабуду“ и/или неке друге бајке по избору и илуструју измењену бајку (први разред),
- преуређују бајку Браће Грим „Три брата“ и/или неку другу бајку по избору
изменом перспективе - из угла посматрања лика из бајке и илуструју преуређену бајку
(други разред),
- израђују сликовницу од изабраног најбољег текста и најуспешнијих илустрација
(групни рад).


Трећи разред 
Ученици:
- читају бајку Стевана Раичковића „Бајка о белом коњу“ и/или неку другу бајку по
избору и разговарају о њој са наставником и библиотекаром,
- препоручују омиљене бајке друговима (зашто је омиљена, елементи бајке, главни
ликови, порука...),
- читају и анализирају драмски текст А. Поповића „Лед се топи“,
- пишу и илуструју бајку или пишу и илуструју причу по задатом почетку са темом
из драмског текста,
- израђују стрип или сликовницу од изабраног најбољег текста и најуспешнијих
илустрација (групни рад).


Четврти разред 
Ученици:
- читају бајку „Пепељуга“ (народну и уметничку Браће Грим), бајку „Трнова
Ружица“ и драмски текст Александра Поповића „Пепељуга“, разговарају о њима са
наставником и библиотекаром,
- гледају цртани филм бајку „Пепељуга“ и/или „Трнова Ружица“,
- препоручују омиљене бајке друговима (зашто је омиљена, елементи бајке, главни
ликови, порука...),
- упоређују бајку Пепељуга у различитим медијским формама: народна бајка,
уметничка бајка, драмски текст, филм,
- пишу и илуструју бајку на тему „Трнова Ружица“ или „Пепељуга“ из перспективе
21. века,
- израђују стрип или сликовницу од од изабраног најбољег текста и најуспешнијих
илустрација (групни рад) или драматизују најбољи текст.


Пети разред 
Ученици:
- читају причу Данила Киша „Дечак и пас“ и пишу приказ,
- читају књигу „Позориште“ и разговарају о њој са наставником и библиотекаром
- читају драмски текст Бранислава Нушића „Кирија“, пишу приказ или вест у вези
са најавом позоришне представе „Кирија“
- израђују постер/плакат који рекламира позоришну представу „Кирија“ и/или
драматизују причу „Дечак и пас“.

Шести разред 
Ученици:
- читају причу Данила Киша „Вереници“ и пишу приказ,
- читају књигу „Како снимити филм“ и „Позориште“ и разговарају о њима са
наставником и библиотекаром,
- читају роман и гледају филм „Орлови рано лете“, пишу приказ и у приказу
упоређују медијски језик и поруку два медија,
- пишу текст Извештај са лица места везан за причу/роман/филм,
- израђују постер/плакат који рекламира књигу/филм и/или драматизују причу
„Вереници“

Седми разред 
Ученици:
- читају причу Данила Киша „Ливада у јесен“ и пишу приказ,
- читају књигу „Како снимити филм“ и „Позориште“ и разговарају о њима са
наставником и библиотекаром,
- читају роман и гледају филм „Поп Ћира и поп Спира“ , пишу приказ и у приказу
упоређују медијски језик и поруку оба медија,
- пишу текст Интервју са ликом из приче/романа/филма,
- израђују постер/плакат који рекламира књигу/филм и/или драматизују причу
„Ливада у јесен“

Осми разред 
Ученици:
- читају причу Данила Киша „Ноћ и магла“ и пишу приказ,
- читају књиге „Позориште“ и „Како снимити филм“, разговарају о њима са
наставником и библиотекаром,
- читају драму и гледају представу/ТВ драму/филм „Сумњиво лице“ Бранислава
Нушића, пишу приказ и у приказу упоређују медијски језик и поруке више медија,
- пишу текст „Репортажа са лица места“ (Суђење из драме „Сумњиво лице“ )
- драматизују причу „Ноћ и магла“ и израђују електронску варијанту
драматизованог текста, илустрације за текст (ликовни радови, фотографије и сл.) и корице
(насловну и последњу страну текста).


Први разред средње школе 
- читају роман/збирку прича Данила Киша „Рани јади“ и пишу приказ
- драматизују роман
- читају књигу и гледају филм „Хобит“, пишу приказ и у приказу упоређују
медијски језик и поруку оба медија,
- израђују мултимедијални приказ књижевног текста или електронску варијанту
драматизованог текста, илустрације за текст (ликовни радови, фотографије и сл.) и корице
(насловну и последњу страну текста).

Други разред средње школе 
-читају роман „Евгеније Оњегин“ и пишу приказ
- драматизују роман и/или наставак романа са другачијим развојем догађаја,
- читају књигу и гледају серију „Игра престола“, пишу приказ и у приказу
упоређују медијски језик и поруку оба медија,
- израђују мултимедијални приказ књижевног текста или електронску варијанту
драматизованог текста, илустрације за текст (ликовни радови, фотографије и сл.) и корице
(насловну и последњу страну текста).

Календар рада 

Септембар и октобар 2013. 
Обележавање Међународног дана писмености - Писмености за 21. век,
Обележавање Месеца школских библиотека – Школска библиотека: врата за
живот,
Представљање пројекта,
Пријављивање школа/ученика за учешће у пројекту.


Новембар и децембар 2013. 
Ученици:
- читају књижевна дела и разговарају са школским библиотекарима и
наставницима о њима,
- читају лекције/упутства на сајту, упознају се са примерима приказа књига и
добијају упутство за самосталну израду приказа, пишу приказ,
- читају књиге Позориште и Како снимити филм.

Јануар и фебруар 2014. 
Ученици млађих разреда пишу и бајке и приче.
Ученици старијих разреда:
- читају романе и разговарају са школским библиотекарима и наставницима о
њима,
- гледају филмове и разговарају са школским библиотекарима и наставницима о
њима
- пишу компаративни приказ,
- драматизују текстове.
Ученици средњих школа пишу приказе.

Март 2014. 
Ученици млађих разреда пишу и илуструју бајке и приче и израђују сликовнице и
стрипове.
Ученици старијих разреда пишу новинарске текстове, израђују постер/плакат и
електронску варијанту драматизованог текста.
Ученици средњих школа израђују мултимедијални приказ и/или електронску
варијанту драматизованог текста.
Библиотекари и наставници бирају најбоље радове у својим школама и шаљу
најбоље радове. Жири бира по један најбољи рад за сваки разред.

Април 2014. 
Завршни сусрет у оквиру обележавања Међународног дана дечије књиге 2. априла.
Избор најбољих радова и додела награда.
Израда школских брошура/часописа у вези са пројектом.
Евалуација пројекта/програма, анкета за ученике и школске библиотекаре,
извештај. 

Нема коментара:

Постави коментар